02 March 2011

FAQ - How to make beautiful cakes

There are many great tutorials on the internet, and i´ve collected a few regarding the most frequently asked questions i get about cake-decoration. These are as close to my way of doing things as i could find without having to create my own videos :)


How to slice and frost a cake with buttercream

  • Mostly for fun, but he do use a great technique for slicing/torting the cake - i would hold back on the syrup though! :)

How to fill a cake
  • How i do it, except after danish standards, i would slice/torte those two cakes each into two or three layers.

How to crumb coat a cake
  • I would stop the buttercream fun here - and go for covering the cake with sugarpaste/fondant.

How to ice a cake
  • -But if you like to avoid sugarpaste/fondant, this is how. I prefer using a piping bag to distribute my icing with though. This way i can half the recipe and i don´t have to bounce the cake around.

How to cover a square cake with fondant
  • Most important here; Fit the corners first and the rest will go like a breeze.

 How to cover a round cake with fondant
  • I just love this guys pink rollingpin!


How to stack cakes
  • I use straws. The large, regular ones. I´ve never needed the stronger ones. Maybe my cakes are´nt as heavy as the english/american cakes?

How to make roses, using a 5-petal cutter:

Part 1: Rose bud
Part 2: Medium size rose
Part 3: Full size rose
  • I always use water or clear alcohol to glue the parts with.


Other great tutorials on the net:

4 comments:

  1. Hvor fint!

    Laver du smørcremedæmning, inden du fylder kagen?

    Er dit lag af smørcreme under fordanten meget tyndt? Og hvis det er, hvordan gør man det? Jeg synes, det blander sig med fyldet, hvis jeg forsøger at lave det tyndt :-/

    Bruger du petal base og ingen Maizena, når du ruller ud? Og både på bord og hænder og æltet ind eller hvor meget?

    Hvor tykt ruller du fondanten ud?

    Når du putter sugerørene i, laver du så huller inden, så de ikke bøjer?

    Ja, det var bare lige dét, jeg ville sige.. 0:-)

    ReplyDelete
  2. Hej Godte!

    -Her troede jeg, at jeg havde lavet en kort, nemt-overskuelig oversigt over hvordan man laver kager *gg*

    Dine spørgsmål fra en ende af:

    Smørcremedæmning: Ja, ligesom hun gør i eksemplet.

    Meget tyndt: Ja, også som i eksemplet. Måske gange 2 hvis det er tyndt fyld jeg bruger. Jeg fordeler smørcremen med en piping-bag rundt om kagen (Tykkest lag over fyldet - som er ca 1 cm) og så skraber jeg ca ½-delen af det af igen. Hvis der er usikre steder, f.eks hvor der er fyld, kommer jeg en ekstra klat på, for at holde på det hele.

    Udrulning: Jeg bruger mest en lille smule maizena, men er begyndt at bruge lidt Crisco også - mest pga. fondanten er tørrere end den plejer at være. Ælter lidt Crisco i fondanten og ruller ud på en lille smule maizena.

    Hvor tykt: Ca 5mm. Tyndere går ikke, ikke med den fondant vi har til rådighed pt. i DK anyways. -Der var engang... :)

    Sugerørene? Dem jager jeg bare i. Jeg har aldrig oplevet at de bøjer?

    Kom bare igen, hvis du har flere spørgsmål! :)

    ReplyDelete
  3. Hej PiaMarianne

    Det havde du da også ;-)

    Og tusind tak. Jeg tror, jeg vil forsøge mig med smørcremedæmning og tykkere fondant.

    Rart at høre, at jeg ikke er den eneste, der synes fondanten er tør. Den sprækker for mig selvom jeg ælter den meget og tilføjer petal base - og det er meget frustrerende.

    Du var lidt langsom i optrækket med at svare, så det med sugerørene klarede jeg selv ;-)
    Og nej - det gik så fint. Jeg trækker dem så bare lidt op og klipper af, så de passer.

    Jeg har vitterligt en drøm om at se en anden smøre op og overtrække en dag. Jeg er meget pertentlig, og alligevel er det som om, det bare ikke sådan HELT vil lykkes.

    ReplyDelete
  4. Det var da så lidt :)

    Men jeg kan se, du er godt på vej - med din fine kage med kager på!

    Der er håb forude for fondanten, det ser ud til at gå den rigtige vej. *krydser-fingre*

    ReplyDelete